Začalo to hrozně nevinně. Při naprosto iracionální kontrole mobile.de jsem narazil na Z3ku, která mě zaujala z více důvodů. Klasický motor M44B19, který mám v Z3 moc rád, navíc podle fotek „dobře“ nabouraná, ale hlavně byla předělaná z úzké čtyřválcové karoserie do widebody, které se dávalo na R6 a které vypadá prostě skvěle. Navíc za dobré peníze. Jediná nevýhoda, že se nacházelo skoro u Belgických hranic. No nic, tak že jí koupím „na kšeft“, tj. opravím a prodám. S odstupem času vlastně nevím, jestli sem tomu někdy věřil alespoň chvilku.
Proražený chladič nám umožnil nastartovat jen na chvilku a motor běžel. Berem!
Jako uznejte, s tímhle zadkem jsem jí tam nemohl nechat. A začala dlouhá cesta zpět.
Hned po návratu jsem začal rozebírat a zbavovat se nepotřebné kabeláže. Jednu renovaci Z3 jsem již měl za sebou, takže jsem přesně věděl, co bude potřeba. Zároveň jsem začal svážet potřebné díly na výměnu za nabourané. Přední čelo, kapota, nárazník, atd. Nemusím asi zdůrazňovat jak blbě se tyto věci na Z3 shání.
Auto se doma ani pořádně neohřálo a originál Schmidt kola nechutné šíře nahradily superlehká BBS RK. 7.5Jx17.
Z auta se postupně vystěhovalo prakticky všechno…
Osadilo se nové čelo, nová kapota a srovnali se následky nehody.
Přední nárazník je z šestiválcové verze. Tak aby byla vizuální přestavba na widebody kompletní.
Přesně tohle je ten moment, kdy se to celé zvrhlo. Když bylo auto odstrojené a chybělo sundat už jen dveře a byl to jen skelet. Řekl sem si, že asi nechci černé auto a že na tom tedy udělám celolak a začal jsem hledat do jakého odstínu. Mám rád barevná auta a tak jsem vyloučil všechny konzervativní odstíny a skončil u jedné z nejkontroverznějších barev, co kdy BMW namíchalo.
Tady jsem koupil další sadu BBS RK, tentokrát v rozměru 10J… a z těchto dvou sad jsem měl v plánu složit perfektní dvojrozměrnou sadu. A teď jakou barvu. K žlutému laku se výborně hodí černá, ale černých kol jsem byl vždycky odpůrce, tak co teď… Kouřový chrom! BMW s ním lakovalo originál Z3M kola. Je rozhodnuto!
Jakmile odjela Z3 do lakovny, bylo na čase se začít věnovat motoru. Vzhledem k tomu že M44B19 je nesmrtelná, bylo zbytečné jí preventivně generálkovat, ale padlo rozhodnutí, že vyměníme úplně všechno, co je tam pověšeno. Všechny čidla, vodní trubky a hadice, svíčky, cívky a komplet přetěsníme
Vizuální stav vaček a rozvodů uspokojivý.
A začalo se hloubkově čistit. Spousta Carlanu a čističe na brzdy.
Mezitím se dokončil lak. Včetně motorového prostoru a mezidveří.
Všechno opatrně naložit a hurá na dílnu.
Ke žluté barvě se výborně hodí černé ledvinky.
Každičký detail se řešil. Všechno co jsme na auto vraceli se důkladně umylo a udělala se tomu povrchová úprava buď hliníkovým sprejem nebo černou základovkou. Gumové součásti dostaly zase péči regumem.
A začal se pomalu nastrojovat motorový prostor. Pojistkovka, odhlučnění, řízení, ABS. Samozřejmostí byl kompletní nástřik a nátěr podlahy a podběhů bitumenem.
Přední nápravnice opískovaná a nalakovaná, ramena nová včetně všech čepů. Chvilku jsem přemýšlel nad M3 e30 rameny z hliníku, ale nakonec jsem díky ceně zavrhl.
A i motor začal dostávat kosmetickou péči
Z lakovny dorazily kola. Naprostá spokojenost.
A „pár“ dílů. Když už se to dělá, že jo. Zadní brzdy včetně ruční brzdy, filtry, řemeny, expanzní nádobka, termostat, vodní pumpa…
Všechno poskládat.
Brzdové hadice pancířové na míru od HEL
Kompletní podvozek EIBACH PRO KIT s tlumiči BILSTEIN B12
Všechny originál papírové repráky pryč a místo nich sada Gladenů.
Dveře vytlumit pomocí Stp.
A připravit čidla a budíky pro lepší diagnostiku toho, co se s autem děje.
Kotouče i desky EBC!
Motor poskládaný a hůra do auta.
A je tam…
Všechno zapojit a můžeme poprvé startovat.
Nasazeny přední tlumiče, těhlice atd. Brzdy zatím původní, upgrade jsme museli odložit kvůli nějaké nekompatibilitě dílů.
Komplet kabeláž je přemotaná semišovou páskou.
Z3M zrcátka.
A velká kapitola této stavby je tu. Brzdy. Značnou část laborování jsem měl již za sebou z práce na stříbrné Z3, takže brzdiče opět z E39 (lehčí, větší).
Držáky brzdičů seděli asi na 4. pokus. Upřímně už ani nevím, z jakého jsou modelu, tuším e90…
Mezitím zrenovované mřížky repráků. Nová průzvučná textilie, nově lakované mřížky.
A tady začíná první z mnoha pokusů o středovou konzoli. Díky ní jsem si nakonec u kamarádů vysloužil přezdívku „průkopník slepých uliček“. Ještě tu pár variant uvidíte.
Kotouče nakonec z E36 M3 315×28, na zkoušku jetý, poté EBC.
Nazuté nové Hankooky.
A už jsme na kolech.
Dotáhnout zadní nápravu, vše opískované, lakované. differák je samosvorný typu Torsen a dostal olej od Millers.
Poskládat na hrubo interier.
Všechny brzdy komplet nové a to i štíty.
A jsme doma. Přední kola zatím provizorně jiná, nově nalakované RK měli prasklý poprsek, musel jsem ze sady vybrat jiné a nechat dolakovat.
Vzduchový filtr dbilas flowmaster. Visco vrtule nahrazená elektrickou saharou.
Pokličky BBS
Pokračování práce na první verzi konzole na přídavné budíky.
a první ostřejší kilometry pro zjištění konkurence schopnosti.
Správná přední kola na místě, zatím staré brzdy.
Poměřování sil s 2.8 R6. Je neuvěřitelné, jak moc jiný charakter ty auta díky váze motoru a jeho těžiště mají.
Konečně správné kotouče EBC! I s odstupem času musím konstatovat, že se jedná o jednu z nejlépe fungujících částí tohoto projektu, jsou dobře dávkovatelné, nejsou předimenzované ale dostatečně ostré.
Pokus o potažení konzole žlutou koženkou.
A tady jsem začínal tušit, že tudy asi cesta nepovede.
Takže znovu a lépe. Nakoupit extrudovaný polystyren, nařezat, slepit a začít modelovat celou konzoli znovu a podle sebe.
Doladit tvar papírem.
A nakonec vylaminovat.
Příprava na držáky na pití, které v Z3 zoufale chybí. Tedy myslel sem si to.
Tady už to začíná dostávat nějaký tvar.
A kitujeme.
Tady drobná změna plánu,
Asi neoptimističtější a nejnadějnější část projektu s custom konzolí.
Držák na dvě pití z 3d tiskárny ale fungoval skvěle.
A aby pochybnosti o mém duševním zdraví byly jednoznačné, nechal jsem k Z3ce ve stejném laku postavit dvě jízdní kola pro mě a Janu.
První testy v autě odhalily první mráčky v ráji.
Dolaďování detailů a následné potahování černou koženkou.
Struktura je neskutečně věrná originálu.
Barevná kombinace se mi líbí, ale právem se bojím, jak dopadnou díry na ovládání topení a palubní displeje.
Jo, palubní displeje. To je taky projekt sám o sobě. Můj kamarád mě postavil z Arduina vlastní palubní počítač se spoustou analogových a digitálních vstupů a já si vymyslel, jak pomocí jeho nahradím radio a budu z něj číst spotřebu, rychlost, otáčky, kilometry, atd. Bylo to extrémně zajímavá zkušenost. Měřit, jaká data vlastně auto dává. Dohledávat převodní tabulku mezi litry benzínu v nádrži a volty které dávalo čidlo, měřit délku pulzů a tím otevření vstřiku a tím množství paliva. Hodiny a hodiny velmi zajímavé práce. Bohužel se mi ale nikdy nepovedlo udělat plně funkční. Spotřeba byla úplně mimo. Tolerance u najetých km se také lišila, otáčky často neseděli a rychlost byla dost plus mínus. Celý projekt ale zabila hlavně (ne)čitelnost displejů na slunci.
Řadící páka z Black Forest Industries stála polovinu toho, co stálo celé moje první auto. Je těžká, krátká, hezká a skvěle sedí do ruky. Nelituju ani halíře.
Zde je vizuálně patrný největší problém této konzole. Řezy koženky kolem ovládání topení jsou pro mě neakceptovatelné. A navíc, cca 2minuty po pořízení této fotky jsem zjistil, že držáky na kafe zde nebudou fungovat, při prvním rozjezdu jsem měl kafe všude.
A protože to nevzdávám, nechal jsem si na 3d tiskárně natisknout rámečky, které měly schovat právě ty nedokonalosti kolem displejů a ovládání klimatizace.
Což docela fungovalo a takhle za šera to nevypadalo zle. Venkovní teplota a čas fungoval, zbytek jak jsem psal výše. Něco to dělalo.
Celkový dojem byl vlastně docela slušný. Dřevěný volant jsem nahradil koženým se žlutým prošíváním.
A očista produkty Flacht. Nic jiného nepoužívám 🙂
No a poté auto chvilku víc stálo než jezdilo. 🙁 Do popření se dostala stavba baráku včetně parádní garáže.
A protože mě při tom stání nedokonalosti konzole doháněli k šílenství, tak zase celý interiér ven, koupit nový středový tunel i s konzolí a zase znovu a lépe.
A tenhle volal od Victora jsem nemohl v inzerci jen tak nechat. Hlavně díky mnohem menšímu průměru. Později se ukázalo, že i když nevypíná blinkry a není skrz něj vidět na budíky, hrozně moc zlepšil ovládání auta.
Koupená konzole ale má nějaké své bolístky.
Koupil jsem nové lišty a soudruzi v BMW nalepili nápis roadster obráceně 😀 Pecka. Naštěstí reklamace ve Stratosu na Proseku bezproblémů.
V nejlepší lakovně Lucky Cars v Neratovicích se postarali o nový černý metalický lak konzole a já se vrátil do více originálního stavu, se kterým jsem nyní spokojen. Žádné nesmysly, všechno co potřebuji. A že chybí rádio? Z původního palubního počítače jsem zachoval jen tu část, co obsluhuje přehrávání písníček z USB a ovládám to tím otočným knobem vedle palubního počítače. Chce to trochu doprogramovat ale je to super řešení.
A volant přešitý do žlutá černý alcantary. Jo, zbláznil sem se definitivně, ale celkový dojem se mi líbí moc.
A tady konečně v jeho novém domově, který si zaslouží. Mám vymyšleno pár dalších úprav a změn a pevně věřím, že si na sebe letos najdeme alespoň o trochu více času.
Protože tenhle projekt, si ho zaslouží.
Působím ve společnosti AbecedaPC Consulting a.s. především jako lektor online marketingu a grafických kurzů. Vystudoval jsem SPŠ v Ústí n. Labem obor automatizace a počítačové aplikace a následně začal pracoval jako grafik a webdesigner s přesahem do online marketingu. V současné době se věnuji již 13. rokem právě online marketingu. Mám rád auta, design, architekturu, zbraně, dobrý rum a lidi co chtějí pracovat.