BMW Z3 Roadster – Splněný sen

Jedná se o BMW Z3, r.v. 1996, motor o obsahu 1.9 (typ motoru M44B19) barva Articsilber.

Klasický příběh, dlouhou dobu jsem něco sháněl, zadání znělo 2.8 a nějaká zajímavá barva… (To už určitě tušíte, že se nepovedlo). V Červenci mě můj dobrý kamarád, mechanik volal, že nerazil na něco v Německu, ale že se mě to asi nebude moc líbit. Je to stříbrný, čtyřválec a ještě bouraný, ale kousek za hranicema, že skočíme na kus řeči… Nechal jsem se přemluvit. A teď otřepané klišé. Po příjezdu nás přivítal postarší pán, tipuji tak 65 let, auto kupoval nové, jeden majitel, předávák z fabriky, všechny klíče, serviska do 160 tisíc v BMW, zbytek faktury z neatorizáku… Pán očividně fanda, prodat spíše musel, než že by chtěl. Auto neznalo zimu, garážované, ale na druhou stranu s ním pán jezdil často a rád. Najeto cca 240kkm, takže sedačka řidiče k.o. atd. Při poslední projížďce to zapíchl pod svodidla, nutno s odstupem času dodat, že víc než šikovně. Celé mě to tak nějak sedlo, nabídka byla více než dobrá, tak jsme si plácli… S M44 se budu muset nějak naučit žít. 8)

Nenechte se zmást první fotkou, auto vypadalo při nákupu trochu „jinak“…

Něco z výbavy:

  • Differential lock 25%
  • Airbag for front passenger
  • Sports leather steering wheel
  • BMW LA wheel Z Star
  • Hardtop-preparation
  • Softtop, black
  • Window lifts, electric, front
  • Floor mats, velours
  • Warning triangle and first aid kit non-smoker package
  • Headlight vertical aim control Fog lights
  • Kilometre speedo
  • On-board computer
  • Radio BMW Business ROS
  • HiFi speaker system
  • M Sports suspension
  • National version Germany/Austria Third stoplamp
  • Battery master switch
  • Dealer List Europe
  • Operating instructions German Dispatch protection pack

Za mě to měl pan majitel při konfiguraci v hlavě hezky srovnaný 🙂

Protože mě bylo jasný, že pokud chci ještě ten rok vyjet, musím sebou hodit, pustili jsme se do práce. Když už se s tím něco mělo dělat, tak jsme to rozhodili celé, motor ven, nalakovat motorák, všechno tak nějak zúhlednit, nová kapota, přední nárazník světla, chladič, zbytek ránou nepostižený, nosníky, klobouk, vše netknuté. Složit, nalakovat, dostat na značky a koncem srpna vítr ve vlasech..

S autem jsem najel cca 2000km, zvykl si na tu dlouhou kapotu, našel spoustu drobných nedostatků a stihl pokoupit pár prvních dílů, které jsem si už pomalu začal chystat na dlouhé zimní večery. Jelikož jsem zastáncem originálu (což ti, kteří si proklikli na můj příběh s e36 asi už pochopili), musel jsem pár věcí vyměnit. Začalo to radiem, chtěl jsem dát původně klasiku bmw business CD, ale jako by se po nich slehla zem, tak jsme sáhl po retro edici Clarion radia… Určitě všem doporučuji, barva podsvícení sedí 100%.

Protože v autě byl neorigo vzduchový filtr hruškového typu a ještě k tomu to stínění odnesl při nárazu, šel jsem cestou najít origo filterbox na m44 a ejhle, za měsíc a půl hledání nic… 0… Tak jsem se naštval a vzal jsem dbilas flowmaster s tím nejde šlápnout vedle ani esteticky a hlavně funkcí 🙂

Asi nejhůř na tom byla sedačka řidiče, která byla totálně zničená. Spolujezdcova jako nová…

Sezonu jsem na nich dojel, ale hned jsem skočil po fantastické nabídce a na autě jsou již nastrojené sedačky ze Z3M s výhřevy…

Tlumení kapoty chybělo, tak jsem vytlumil Gladenem a pro jistotu stejně koupím v BMW novou deku, jen musím postupně, beztak už mě v Cartecu znají jménem…

No a jak skončila sezona, rozhodil jsem auto znovu a začal trochu víc od podlahy. První došlo na interier, všechno ven a hurá do práce.

Repráky to měli za sebou všechny. Nové stojí dva a půl nesmyslu, náhrady se moc nedělají, tak jsem musel sáhnout po třípásmové sadě od Excursion a trochu si vyhrát s tapeci, úplně plug&play to nebylo…

Všechny mřížky jsem nalakoval, nová průzvučná textilie…

Subák jsem sehnat nedokázal, ale ten fungoval, tak jsem nechal origo (auto má hifi). Box jsem jenom vytlumil.

Takhle to jsou dva řádky, ale práce asi měsíc 😉

Dál renovace řadící páky, pokud někdo pochyboval o tom, že jsem magoř, už nebude… Říkal jsem si že by pod tím lakem u origo řadičky dřevo být mohlo… Po 2 dnech broušení, bylo…

Takže dokonale obrousit, vybrat správný odstín mořidla, namořit a 12 vrstev laku… Cílem bylo chytit stejný odstín jako origo dřevěný volant a to se povedlo…

Chybí jenom potisknout emblemem, podklady máme, jen zajistit realizaci…

Své plány jsem měl i s konzolí, chtěl jsem zachovat origo vzhled, ale dostat tam budík teploty oleje a napětí baterie (klasické černé VDO), takže jsem si stvořil křížence mezi FL konzolí a Z3M konzolí a zadal to šikovným lidem na výrobu. Výsledek by měl být snad brzy…

Když už jsem ten interier dělal, chtěl jsem to trochu oživit (lišty v tapecu ve dveřích, konzole kolem řadící páky), jenže moc variant tak, aby to padlo ke dřevu, nebylo. Po několika bezesných nocích padla volna na folii broušeného čehosi. Tmavé, decentní, přesto zajímavé…

A průběžně pokračuji, těch věcí je do jara ještě spousta, tak to na vás budu hrnout postupně. Upgrade se dočkají i brzdy… nechlazené 286×12 považuji za vtip… ale to bych to nebyl já kdybych tam dal jenom 286×22 co měly šestiválce 😀 Na druhou stranu jsem si vědom že cokoliv příliš velkého by auto zabilo. Snažím se váhu držet nějak rozumně dole, takže jsem přišel s poměrně zajímavou variantou, která je aktuálně ve vývoji, ale snad již všechny konstrukční problémy vyřešeny

Tak snad už jen pár fotek

Přes zimu se toho udělalo spoustu:

Interier jsem rozhodil na molekuly, všechno poškozené vyměnil, veškerou kabeláž jsem omotal textilní páskou a zkulturnil, některé svazky přetáhl úplně jinam, některé dodělal kvůli dodělávkám.

Nechal jsem od „profíka“ vyrobit novou středovou konzoli, která přesunula palubní počítač doprostřed, po stranách vytvořila místo na dva budíky (teplota oleje a napětí baterie) a zbytek slotů na tlačítka dal pryč. Dopadlo to žalostně, po 6 měsících a dvou reklamacích mě došla trpělivost, něco jsem zachránil folii ale zpracování je katastrofální. A nestálo to zrovna málo… Již mám připravenou novou konzoli a tentokrát se do toho pustím sám i s dalším vylepšením.

bmw z3 custom console

Sedačky ze Z3M s výhřevy, Ovládání výhřevů přesunuto do tunelu, tam kde měli některé verze vyhřívání zadního okna.

Zapojeno budík s čidlem teploty oleje

Zapojen budík s voltmetrem

bmw z3 budíky vdo

Nové radio Clarion FZ102E, v retro designu… Nutno říct že barva podsvícení odpovídá 100%

bmw z3 radio clarion

Kompletní výměna všech repro za třípásmovou sadu Excursion SX 5.3C, dveře vytlumené, originál subwoofer vytlumený, vše schované pod origo mřížky. To byla asi největší výzva. Dveře u řidiče jsem předělával asi 50x než to všechno sedlo. Velmi příjemná změna.

origo bmw řadící páka prošla renovací, obrousit na dřevo, namořit, lak a nakonec se podařilo nechat vyrobit i písmenka a čísílka místo emblému. Byť to vypadá jako banalita, je to z folie téměř technicky nerealizovatelný 😀

origo koberečky BMW velur

zapojeno samozatmavovací zrcátko s dálkou. Zatmavování funguje, na dálku musím uhnat Fx, ale zapojeno by mělo být všechno, chybí jen klíč 🙂 Nutno dodat že se zatmavovací zrcátko nikdy do z3 oficiálně nedávalo…

Zadní brzdy komplet nové, desky, kotouče, obroušené třmeny, nalakované, ručka seřízená

bmw z3 brzdy

Přední brzdy komplet nově postavené. Tohle byl velký oříšek… Kotouče z e46, 298mm, desky z e90, držák brzdiče z e90, brzdič z e39 (je hliníkový a má pístek 60mm, seriové z3 má 52 tuším) A to všechno za Z3 těhlici… 🙂 Najít správné komponenty nebylo snadné. Držáků brzdičů mám doma asi 6 sad, než něco vyšlo… Samozřejmostí je nová brzdovka DOT 5.1, a nové brzdové hadice, zatím serie, pancíř někdy…

bmw z3 brzdy bmw z3 brzdy bmw z3 brzdy bmw z3 brzdy bmw z3 brzdy bmw z3 brzdy

Rozšiřovací podložky 15mm vpředu, 25mm vzadu

Jelikož se brzdy skoro nevejdou pod kola, museli jsme předělat závažíčka do paprsků. Ani jsem nevěděl že to jde a je to hrozná frajeřina 🙂

vyměněn LP blatník, který byl promáčknutý. Povedlo se sehnat v barvě a dokonce ze Z3M

Ať to není jen o kosmetice tak motor dostal

Novou vodní pumpu (to je taková moje bolístka)…

Nový termostat

Nový řemen, řemenice

Olej, filtry.

kapota vytlumená Gladenem, přijde přes to ještě origo nová deka, ale ta je v pořadí…

originál 5l nádobka na ostřiky nahrazeno 2,5l… 😀 Zbytečně velký a těžký…

Místo nesmyslného vzduchového filtr se tam nastěhoval dbilas flowmaster, zapojeno teplotní čidlo. Plast kolem sahary aby se to lépe chladilo atd. Časem přejdeme na el. vrtuli…

bmw z3 dbilas flowmaster bmw z3 dbilas flowmaster

Vyhodil jsem celý pod autem uložený prostor pro rezervu i s rezervou. Nahrazeno opravnou sadou.

Všude chybělo spoustu plastů, krytek, příchytek atd. Tak buď doplněno a nebo v procesu…

Snad jsem na nic nezapomněl… Práce bylo spousta a spousta mě toho ještě čeká…

 

Na jaře roku 2019 jsem v německu narazil na zajímavý projekt a tak musela moje stříbrná z3 z domu. Je však v dobrých rukou.

Sdílet: